کنسرت علیرضا قربانی در آزادی به روایت دکتر خانیکی، نمونه‌ای از گفت‌وگوی ملی

دکتر هادی خانیکی، استاد برجسته ارتباطات و نظریه‌پرداز «گفت‌وگو» در ایران، پس از تماشای کنسرت تازه علیرضا قربانی در فضای باز ورزشگاه آزادی، این رویداد هنری را نمونه‌ای از تحقق گفت‌وگوی اجتماعی در مقیاس ملی توصیف کرد؛ رخدادی که با حضور هزاران نفر و با اتکا به شعر، موسیقی و احساس مشترک، تصویری از ایران متکثر را به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار ارتباط‌گر، کنسرت «ایرانم» با اجرای علیرضا قربانی که این شب‌ها در فضای باز ورزشگاه آزادی تهران و با حضور بیش از ۷۵۰۰ نفر برگزار می‌شود، نه تنها یک اجرای موسیقایی بلکه به تعبیر برخی صاحب‌نظران، روایتی فرهنگی و اجتماعی از گفت‌وگوی ملی است.

دکتر هادی خانیکی، استاد ارتباطات و از چهره‌های شناخته‌شده عرصه عمومی در ایران، شامگاه گذشته در حاشیه این کنسرت، فضای آن را فراتر از یک رخداد هنری دانست و گفت: «این کنسرت را می‌توان یک فضای گفت‌وگو دانست؛ چراکه سخن و هنر آقای قربانی از دل برمی‌خیزد و بر دل می‌نشیند. این همان شرط نخست گفت‌وگوست: اصالت و پرهیز از تصنع.»

او در ادامه با اشاره به ترکیب متنوع جمعیت حاضر افزود: «در این فضا می‌توان ایران را دید؛ از آن جهت که یک هنرمند ایرانی، کاری درباره ایران ارائه می‌کند و مردمی با سلایق و پیشینه‌های گوناگون برای شنیدن و تجربه کردن آن گرد هم آمده‌اند.»

از منظر خانیکی، محتوای شعر و موسیقی انتخاب‌شده نیز بعدی مهم از این «گفت‌وگو» است؛ چراکه به گفته او، گفت‌وگو فقط سخن گفتن یا اعتراف نیست، بلکه تجربه‌ای آمیخته با احساس و عاطفه است. به‌ویژه زمانی که شعر، صدا، فضا و مخاطب در هماهنگی کامل قرار می‌گیرند.

این استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: «کنسرت آقای قربانی را باید یک رخداد فوق‌العاده هنری دانست که در آن، ابعاد مختلف ارتباط دیده می‌شود؛ از زیبایی هنری تا انتخاب هوشمندانه مضمون و حسی که در خلال اجرا به مخاطب منتقل می‌شود.»

کنسرت‌های فضای باز «ایرانم» در حالی در شب‌های خردادماه در تهران برگزار می‌شود که استقبال چشمگیر و تجربه متفاوت آن‌ها، بار دیگر نشان داده است که موسیقی می‌تواند بستری برای شکل‌گیری احساس مشترک و گفت‌وگوی فرهنگی باشد؛ به‌ویژه در زمانه‌ای که جامعه ایران بیش از هر زمان، نیاز به هم‌شنوی و هم‌دلی دارد.