ابراهیم مولائی، رئیس انجمن روابط عمومی آذربایجان شرقی، بر این باور است که متخصصان روابط عمومی باید همان مهارتهایی را که برای دیده شدن برندها به کار میگیرند، برای معرفی و تثبیت جایگاه حرفهای خود نیز استفاده کنند. او معتقد است که در فضای رقابتی امروز، روابط عمومی تنها زمانی میتواند تأثیرگذار باشد که ارزش خود را بهدرستی به اثبات برساند.
ابراهیم مولائی در گفتگو با خبرنگار “ارتباط گر” رسانه روابط عمومی ایران، میگوید: “سالهاست که در صنعت روابط عمومی بحث اندازهگیری و سنجش تأثیرگذاری مطرح است، اما چالش اساسی فراتر از بهبود روشهای سنجش است؛ مشکل اصلی اینجاست که روابط عمومی هنوز نتوانسته ارزش واقعی خود را بهعنوان یک ابزار استراتژیک در کسبوکارها به اثبات برساند. حتی در شرکتها و سازمانهایی که به برندینگ و ارتباطات اهمیت میدهند، معمولاً اولین بخشی که هنگام کاهش بودجهها حذف یا محدود میشود، روابط عمومی است و دلیل این امر آن است که متخصصان این حوزه، تمام تمرکز خود را روی معرفی و رشد برندهای دیگر قرار میدهند اما کمتر برای تثبیت جایگاه خود تلاش میکنند.”
مولائی تأکید میکند که این ضعف در دیده شدن، یک چالش جدی برای متخصصان روابط عمومی و همچنین تیمهای داخلی سازمانهاست. او میگوید: “بسیاری از فعالان این صنعت معتقدند که ‘کفاشی که خود کفش ندارد’ و این جمله را بهانهای برای ضعف در معرفی هرچه بهتر خود قرار میدهند. اما در واقع، در شرایطی که کسبوکارها بیش از هر زمان دیگری به سنجش بازگشت سرمایه اهمیت میدهند، این عدم تلاش برای نمایش ارزش روابط عمومی یک نقطهضعف بزرگ محسوب میشود. متخصصان روابط عمومی همانطور که برای دیگران فرصتهای رسانهای، روایتهای جذاب و اعتبارسازی ایجاد میکنند، باید از این مهارتها برای تثبیت جایگاه حرفهای خود نیز استفاده کنند.”
دبیر کنفرانس بینالمللی روابط عمومی ایران بر نقش پررنگ لینکدین در ساختن برند شخصی متخصصان روابط عمومی تأکید دارد. او میگوید: “در سالهای اخیر لینکدین به یکی از اصلیترین پلتفرمها برای رهبری فکری تبدیل شده است. بسیاری از مدیران و کارشناسان حرفهای از این فضا برای تثبیت جایگاه خود استفاده میکنند و متخصصان روابط عمومی نیز نباید از این فرصت غافل شوند.”
این فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی توصیه میکند که متخصصان روابط عمومی تنها به لینکدین اکتفا نکنند و دامنه فعالیتهای خود را در فضاهای حرفهای از جمله سخنرانی در رویدادهای تخصصی، انتشار مقالات تحلیلی در رسانههای تخصصی و حضور در رسانههای نوظهور گستردهتر کنند. ایشان تأکید دارد: “گرچه برخی از پلتفرمهای جدید مخاطبان کمتری دارند، اما تعاملات عمیقتری ایجاد میکنند، پادکستها بهطور فزایندهای به کانالهای تأثیرگذار تبدیل شدهاند و حضور در این فضاها میتواند به برندسازی شخصی کمک کند.”
ابراهیم مولائی معتقد است که روابط عمومی دیگر نباید بهعنوان یک بخش اضافی در سازمانها تلقی شود، بلکه باید جایگاه خود را بهعنوان یک عنصر استراتژیک تثبیت کند. او میگوید: “زمان آن رسیده که متخصصان روابط عمومی همان کاری را که برای برندها انجام میدهند، برای خودشان نیز انجام دهند. اگر ما نتوانیم داستان موفقیت های خود را روایت کنیم، چگونه میتوانیم برای دیگران روایتسازی کنیم؟”
ارسال پاسخ