در شامگاه چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ و همزمان با روز جهانی کار و کارگر، دومین وبینار تخصصی رسانه «ارتباطگر» با عنوان «ارتباطات درونسازمانی؛ مزایای ارتباط مثبت مدیران با کارکنان» برگزار شد. این نشست آنلاین با همکاری انجمن روابط عمومی آذربایجان شرقی و حضور چهار چهره برجسته در حوزههای ارتباطات، منابع انسانی و جامعهشناسی سازمانی برگزار شد و طی آن مباحثی کلیدی پیرامون فرهنگ سازمانی، تجربه کارکنان، سکوت سازمانی و اخلاق حرفهای مورد بررسی قرار گرفت.
آغاز نشست با یادآوری فاجعه انسانی در بندرعباس
ابراهیم مولائی، رئیس انجمن روابط عمومی آذربایجان شرقی و دبیر علمی این وبینار، در آغاز جلسه با ابراز تأسف عمیق از حادثه انفجار در بندر شهید رجایی بندرعباس، که منجر به جان باختن و مجروح شدن دهها نفر شد، این حادثه را فاجعهای ملی خواند و برای خانوادههای داغدار آرزوی صبر و آرامش کرد.
وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد که ارتباط مؤثر میان مدیران و کارکنان، تنها یک مهارت ساده نیست بلکه نقشهراهی برای اعتمادسازی، شکوفایی سرمایه انسانی و موفقیت سازمانی است. مولائی با اشاره به اهمیت گوشدادن، گفتوگو و ایجاد پل اعتماد، تصریح کرد که بدون این مؤلفهها، دستیابی به اهداف سازمانی ممکن نخواهد بود.
روابط عمومی، مروج اخلاق حرفهای و شادابی سازمانی
احمد یحیایی ایلهای، استاد برجسته روابط عمومی و چهره ماندگار این حوزه، در ادامه نشست، روابط عمومی را بازتولیدکننده فرهنگ سازمانی و مروج ارزشهای متعالی دانست. او با بیان اینکه روابط عمومی باید به تقویت شادابی سازمانی بپردازد، گفت: «شادابی سازمانی مهمترین شاخص سلامت و پویایی سازمان است و موجب افزایش بهرهوری، کاهش فرسودگی و تقویت تعهد و کار تیمی میشود.»
وی با تأکید بر نقش اخلاق حرفهای، خواستار آن شد که روابط عمومی سازمانها در جهت تقویت ارزشهایی همچون سختکوشی، نظم و مثبتاندیشی قدم بردارند. او همچنین یکپارچگی سازمانی را عامل کلیدی سلامت سازمان معرفی کرد و نقش رفتار مدیران در شکلگیری فرهنگ سازمانی را اساسی برشمرد.
هشدار نسبت به «سکوت سازمانی» و پیامدهای آن
مرتضی رستمی، جامعهشناس و مشاور فرهنگ سازمانی، در بخش سوم این وبینار با معرفی مدل EVLN، به بررسی انواع واکنشهای کارکنان نسبت به نارضایتی پرداخت و نسبت به گسترش پدیده «سکوت سازمانی» هشدار داد. او بیان کرد که این سکوت ناشی از نبود مکانیزمهای مؤثر برای بیان نظرات و بیپاسخماندن دغدغههاست که در نهایت منجر به بیتفاوتی و حتی خروج کارکنان میشود.
رستمی تأکید کرد که سازمانها باید ظرفیت شنیدن فعال را از سطح شعاری و نمادین فراتر ببرند و زمینه مشارکت واقعی کارکنان در فرآیندهای تصمیمسازی را فراهم کنند. توسعه مهارتهای تعارضزدایی، شفافسازی انتظارات و توجه به قدردانی مؤثر از کارکنان از جمله راهکارهایی بود که او برای مقابله با سکوت سازمانی پیشنهاد داد.
مدیریت تجربه کارکنان؛ فراتر از رضایت شغلی
در بخش پایانی وبینار، علیمحمد آقاعلیخانی، مشاور توسعه منابع انسانی، با معرفی مفهوم «مدیریت تجربه کارکنان» گفت: «این مفهوم چیزی فراتر از رضایت شغلی است و همه نقاط تماس کارکنان با سازمان را شامل میشود.» او ارتباطات مؤثر، گوشدادن فعال، شفافیت و بازخورد دوسویه را از ملزومات طراحی تجربه مثبت برای کارکنان دانست.
آقاعلیخانی هشدار داد که بیتوجهی به تجربه کارکنان میتواند پیامدهای سنگینی چون بیانگیزگی، فرسودگی روانی و ریزش نیروهای کلیدی را به دنبال داشته باشد. او تأکید کرد که سازمانهای هوشمند باید از دادههای رفتاری و ذهنی کارکنان برای بهینهسازی روابط درونسازمانی استفاده کنند.
این وبینار که با مشارکت فعال مدیران، کارشناسان منابع انسانی و فعالان روابط عمومی برگزار شد، در فضایی تعاملی به پایان رسید.
ارسال پاسخ