فقط ۱۷ درصد از مدیران ارشد به عملکرد واحدهای ارتباطات سازمانی خود اطمینان دارند

کمتر از دو نفر از هر ده مدیر ارشد (۱۷٪) باور دارند که واحدهای ارتباطات و امور عمومی آن‌ها به خوبی برای مدیریت شرایط فعلی آماده هستند.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی ارتباط گر، بر اساس مطالعه‌ی جدیدی از مؤسسه Weber Shandwick، کمتر از دو نفر از هر ده مدیر ارشد (۱۷٪) باور دارند که واحدهای ارتباطات و امور عمومی آن‌ها به‌درستی برای مدیریت شرایط کنونی آماده شده‌اند. با این حال، شرکت‌های آمریکایی نسبت به شرکت‌هایی که در سایر نقاط جهان مستقر هستند، اعتماد بیشتری به تیم‌های ارتباطات خود دارند.

نکات کلیدی:

  • تنها ۱۷٪ از مدیران ارشد اطمینان دارند که واحدهای ارتباطات آن‌ها برای مقابله با محیط ناپایدار کنونی آمادگی کافی دارند.
  • کمتر از یک‌چهارم (۲۳٪) معتقدند شرکت‌هایشان در ارائه‌ی ارزش‌های اجتماعی عملکرد خوبی دارند — در حالی که بیشتر آن‌ها ارزش‌های اقتصادی و عملکردی را مهم‌تر می‌دانند.
  • ۷۹٪ بر این باورند که در نظر گرفتن نیازهای تمام ذینفعان بسیار مهم است، در حالی که ۲۱٪ دیگر این مسئله را «تا حدودی مهم» می‌دانند.
  • کمتر از نیمی (۴۵٪) معتقدند که در فرآیند تصمیم‌گیری، در نظر گرفتن کارکنان مهم است و تنها ۲۲٪ فکر می‌کنند در نظر گرفتن جوامعی که شرکت آن‌ها در آن‌ها فعالیت می‌کند، اهمیت دارد.
  • فقط ۴۶٪ احساس می‌کنند که آمادگی کامل یا نسبی برای مقابله با انتقادات احتمالی یک مقام منتخب از شرکت‌شان دارند.

در حالی که تنها ۱۳٪ از مدیران اعلام کردند که اعتماد آن‌ها به عملکرد واحدهای ارتباطات کاهش یافته است، شرکت‌های بزرگ‌تر—با ۵۰,۰۰۰ یا تعداد بیشتری کارمند و شرکت‌هایی که در بیش از ۲۰ کشور فعالیت می‌کنند—افت اعتماد بیشتری را نسبت به سایر شرکت‌ها گزارش کرده‌اند.

ویل کرین، مدیر مشاوره‌ی ارتباطات مدیران عامل در Weber Shandwick، در این باره می‌گوید:
“در دنیایی که به طور فزاینده‌ای بی‌ثبات شده است، داده‌ها نشان می‌دهد که مدیران عامل انتظار بیشتری از تیم‌های ارتباطات و امور عمومی خود دارند تا به مدیریت ریسک و ایجاد ارزش کمک کنند. چه در حوزه‌ی تقویت قابلیت‌های ژئوپلیتیکی، ارتقای مهارت‌های تیم یا افزایش سرعت پذیرش فناوری برای چابکی و آگاهی بیشتر، رهبران ارتباطات و امور عمومی باید اقدامات ملموسی برای مدرن‌سازی عملکردهای خود انجام دهند تا با شرایط جدید هماهنگ شوند.”

کاهش اعتماد به عملکرد واحدهای ارتباطات؛ اولویت‌های مدیران ارشد تغییر کرده است

کاهش اعتماد به عملکرد واحدهای ارتباطات در شرایطی رخ داده است که رهبران ارشد اهمیت کمتری برای ارزش‌های اخلاقی، اجتماعی و احساسی قائل هستند. در نظرسنجی انجام‌شده از مدیران درباره‌ی میزان اهمیت پنج نوع ارزش، “ارزش اقتصادی” با ۴۱٪ بالاترین اولویت را داشت، در حالی که ارزش عملکردی (۲۴٪)، ارزش اخلاقی (۱۴٪)، ارزش اجتماعی (۱۱٪) و ارزش احساسی (۱۰٪) در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

این نتایج نشان می‌دهد که بسیاری از مدیران اعتقاد ندارند که ایجاد ارزش اجتماعی برای موفقیت شرکت‌ها ضروری است و در نهایت، این عامل نقشی در رشد ارزش اقتصادی آن‌ها ایفا می‌کند.

در همین راستا:

  • ۴۶٪ از مدیران معتقدند سازمان‌شان در خلق ارزش اقتصادی عملکرد “بسیار خوبی” دارد.
  • ۴۲٪ نیز باور دارند که شرکت‌شان در ارائه‌ی ارزش عملکردی بسیار موفق است.
  • اما فقط ۳۸٪ از مدیران فکر می‌کنند که شرکت‌شان در ایجاد ارزش اخلاقی عملکرد مطلوبی دارد.
  • کمتر از یک‌چهارم (۲۳٪) معتقدند که شرکت‌شان در ایجاد ارزش اجتماعی عملکرد “بسیار خوبی” داشته است.

نگاه مثبت مدیران به در نظر گرفتن منافع ذینفعان

خبر خوب برای متخصصان ارتباطات این است که اکثر مدیران به اهمیت در نظر گرفتن منافع تمامی ذینفعان باور دارند:

  • ۷۹٪ آن را “بسیار مهم” می‌دانند و
  • ۲۱٪ دیگر آن را “تا حدودی مهم” قلمداد می‌کنند.

اما این نگاه مثبت محدودیت‌هایی هم دارد:

  • ۸۶٪ از مدیران معتقدند که در فرآیند تصمیم‌گیری، باید به مشتریان توجه شود.
  • ۷۳٪ بر اهمیت سهامداران تأکید دارند.
  • اما کمتر از نیمی (۴۵٪) از مدیران باور دارند که کارکنان باید در فرآیند تصمیم‌گیری لحاظ شوند.
  • تنها ۲۲٪ معتقدند که در نظر گرفتن جوامع محلی که شرکت در آن‌ها فعالیت می‌کند، اهمیت دارد.

آمادگی شرکت‌ها در برابر تهدیدات؛ امنیت سایبری در صدر، بحران‌های اجتماعی در پایین‌ترین سطح

در مواجهه با تهدیدات خاص در محیط کنونی، شرکت‌ها بیشترین آمادگی را برای مقابله با نقص‌های امنیتی و حملات باج‌افزاری (۸۷٪)، تهدیدات امنیتی (۸۶٪)، همه‌گیری‌های جدید (۸۲٪) و فراخوانی محصولات معیوب (۸۲٪) دارند.

اما این میزان آمادگی در مواجهه با چالش‌های اجتماعی و سیاسی به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد:

  • فقط ۴۴٪ احساس می‌کنند که در برابر حملات تروریستی یا ناآرامی‌های خشونت‌آمیز آمادگی کافی دارند.
  • ۴۸٪ در برابر درگیری‌های جهانی احساس آمادگی می‌کنند.
  • ۴۶٪ آماده‌ی مقابله با انتقاد یا حمله‌ی لفظی یک مقام دولتی به شرکت خود هستند.
  • ۴۸٪ برای مواجهه با اعتراضات غیرخشونت‌آمیز آماده‌اند.
  • ۵۴٪ احساس می‌کنند که می‌توانند اختلافات داخلی پس از انتخابات را در محیط کار مدیریت کنند.

چشم‌انداز مثبت مدیران به اقتصاد ۲۰۲۵، با تأثیرپذیری از نتایج انتخابات آمریکا

با وجود نگرانی‌ها درباره‌ی بی‌ثباتی، ۵۴٪ از مدیران شرایط اقتصادی سال ۲۰۲۵ را “در حال رشد” توصیف کرده‌اند و ۵۱٪ آن را “پررونق” می‌دانند.

بیش از سه‌چهارم (۷۸٪) از مدیران نسبت به آینده‌ی کسب‌وکارشان در سال ۲۰۲۵ خوش‌بین هستند، در حالی که ۸ نفر از هر ۱۰ نفر انتظار رشد متوسط تا بالا را دارند.

همچنین، ۸۳٪ از مدیران اعلام کرده‌اند که نتایج انتخابات آمریکا حداقل تا حدی در میزان خوش‌بینی آن‌ها نسبت به آینده‌ی اقتصادی تأثیر داشته است.

پم جنکینز، مدیر ارشد امور عمومی در Weber Shandwick، درباره‌ی شرایط کنونی می‌گوید:
“تنشی که مدیران ارشد با ورود به سال جدید احساس می‌کنند، با توجه به وضعیت بازارها و فضای سیاسی کنونی، کاملاً قابل پیش‌بینی است. عملکرد مثبت بازارهای سهام، خوش‌بینی قابل توجهی در بین بسیاری از مدیران ایجاد کرده است، اما در عین حال، خطر بروز اختلالات غیرقابل‌کنترل—از جمله تعرفه‌های تجاری، اعتراضات کارکنان، بی‌ثباتی‌های ژئوپلیتیکی و انتقادات سیاسی—همچنان جدی است.”

چگونه شرکت‌ها باید برای سال پیش‌ رو آماده شوند؟

گزارش “چشم‌انداز مدیران ارشد” از Weber Shandwick توصیه‌هایی را برای آماده‌سازی شرکت‌ها ارائه می‌دهد، از جمله:
✔️ ایجاد و ارائه‌ی ارزش باید از رأس سازمان آغاز شود.
✔️ برای نوسانات آتی آماده شوید و برنامه‌ریزی داشته باشید.
✔️ بی‌ثباتی‌هایی را که می‌توانید کنترل کنید، مدیریت نمایید.

این گزارش همچنین بر نقش هوش مصنوعی در کمک به مدیران عامل تأکید دارد. Weber Shandwick معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند به رهبران سازمانی در ردیابی و تحلیل داده‌های کلان کمک کند تا سناریوهای مختلف را پیش‌بینی کرده و راهکارهای مؤثرتری برای مقابله با چالش‌ها ارائه دهند.

روش تحقیق

این مطالعه‌ی جهانی توسط KRC Research، بازوی تحقیقاتی Weber Shandwick، در نوامبر و دسامبر ۲۰۲۴ انجام شده است. در این پژوهش، ۲۰۰ مدیر ارشد کسب‌وکار از شرکت‌های چندملیتی فعال در حوزه‌ی محصولات و خدمات با عملیات جهانی، شرکت کرده‌اند.