حسین امامی: رسانه‌های اجتماعی می‌توانند بحران ناترازی انرژی را مدیریت کنند

دهمین کنفرانس «روابط عمومی و صنعت» با محوریت «نقش روابط عمومی در مدیریت بحران ناترازی‌ها و توسعه صنعتی»، صبح امروز (شنبه ۲۷ بهمن) در هتل المپیک تهران برگزار شد.

شبکه‌های اجتماعی، بازیگر پنهان مدیریت مصرف انرژی در پویش دو درجه کمتر بودند. دکتر حسین امامی پژوهشگر رسانه های نوین با بیان نتایج پژوهش اخیر خود، در دهمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت، از نقش رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران ناترازی‌های انرژی سخن گفت و اعلام کرد: رسانه‌های اجتماعی فیلترشده در ایران توانستند در تغییر رفتار مصرف انرژی، پویش «دو درجه کمتر» که توسط دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور در آذرماه سال جاری اعلام شد، موثر واقع شوند و همراهی و جلب مشارکت اجتماعی مردم را ایجاد کنند.

به گفته امامی، موفقیت این پویش نشان می‌دهد که اگر روابط عمومی‌ها به‌درستی از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند، می‌توانند تغییرات ملموسی در رفتار مصرفی مردم ایجاد کنند.

وی در سخنرانی خود اعلام کرد که این پویش نه‌تنها منجر به کاهش ۱۲ تا ۱۵ درصدی مصرف انرژی در ساختمان‌ها شده است، بلکه مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری را تا ۴۰ میلیون مترمکعب کاهش داده است.

این پژوهشگر روابط عمومی دیجیتال بر این نکته تأکید کرد که موفقیت در حل این بحران تنها با رویکردهای فنی و مهندسی امکان‌پذیر نیست، بلکه نیازمند درک عمیق افکار عمومی و جلب مشارکت آن‌هاست.

عضو هیئت‌مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی گفت: بدون داشتن برنامه استراتژیک رسانه‌های اجتماعی، حتی قوی‌ترین پیام‌ها در انبوه اطلاعات شبکه‌های اجتماعی گم خواهند شد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: حضور روابط عمومی ها در رسانه های اجتماعی صرفا برای اطلاع رسانی از اخبار و خدمات نیست. بلکه پایش مستمر افکار عمومی، داده کاوی، تحلیل الگوهای مصرف و ارائه بازخوردهای مردمی به مدیران ارشد باید اولویت اصلی روابط عمومی‌ها باشد.

امامی تأکید کرد که اگر سیاست‌گذاران به نظرات مردم توجه نکنند، شکاف بین دولت و جامعه عمیق‌تر شده و برنامه‌های مدیریت مصرف انرژی با مقاومت یا بی‌تفاوتی مردم روبه‌رو خواهند شد.

دهمین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت با موضوع اصلی «نقش روابط‌عمومی در مدیریت بحران ناترازی‌ها و توسعه صنعتی» روز ۲۷ بهمن‌ماه در هتل المپیک تهران برگزار شد.